Bosonoga hoja

Odkrivanje naravne hoje na novo

ali: se gibati tako kot so to počeli naši predniki.

Hoja/tek je najenostavnejša in najnaravnejša stvar na svetu. Ohranja mladostno formo in zdravje celotnega gibalnega sistema. Ampak samo takrat, ko se gibamo na naraven način, namreč bosonogo. Drugače se zelo pogosto lahko pojavijo poškodbe na stopalih, v kolenih, kolkih ali hrbtu. Kogar so take vrste poškodb že doletele, ve kakšne bolečine, omejitve v gibanju in neprijetne diagnoze ga čakajo na poti do ozdravitve.

Kaj je razlog za to, da je v Nemčiji vsako leto samo na kolenih, kolkih in hrbtu potrebnih več kot 500.000 operacij?

Vedno znova se kaže, da informacije o vzroku te bolezni civilizacije, niso oziroma niso pravilno prepoznane. Pri čemer je razlaga resnično preprosta. Najpogostejši vzrok sta hoja in tek v čevljih z bolj ali manj trdim podplatom. Ta skrbi za to, da mi, civilizirani ljudje prakticiramo stil hoje, ki ima še komaj kaj veze z naravnim gibanjem. Podplat čevlja zaradi nefleksibilnosti deluje kot mavec, ki spravi celotne mišice stopal ‘iz pogona’. Zaradi tega mišice stopal ne morejo več ohranjevati svoje izvorne tridimenzionalne drže, kar povzroči , da se stopalo prej ali slej sesuje. Posledice so poznane in spadajo k najpogostejšim boleznim civilizacije: Ploska, sploščena, ukrivljena stopala, hallux valgus(ukrivljen palec), pa vse do petnega trna in težav z ahilovo tetivo…

Način hoje in teka nas poleg tega prisili, da najprej stopimo na peto. Tako vsak korak povzroči tresenje, ki se ga čuti vse tja do glave. Dvignjena peta čevlja naj bi skrbela za to, da ublaži silo koraka, vendar pa se zaradi tega neugodno premakne tudi celotna biometrija telesa.

Šele tukaj se pravzaprav začnejo težave z našim ‘gibalnim aparatom’. Na stopalu preko goleni sloni teža celotnega telesa.  S tem ko se spremeni lega stopala, se spremeni tudi položaj stičišča gležnja in goleni. To povzroči, da golen ne ‘ujame’ pravega položaja za koleno. Dobra primerjava je ročična gred motorja: če se samo malo premakne iz optimalne linije, vodi to k povečani obrabi in lahko celo do tega, da motor zariba. Naše telo deluje na zelo podoben način. Mišice, katerih naloga je izvajati dinamično in usklajeno gibanje, tega ne morejo več početi v celotnem obsegu. Spremenjena lega goleni ovira način delovanja mišičevja, kar lahko povzroči tako imenovano mišično neravnovesje. Posledice so najpogosteje obraba sklepa, artroza, dolgoletne bolečine vse do operacije in novega kolena. Medtem ko naravno gibanje ne more povzročiti obrabe sklepov, vodi spremenjen način gibanja neizbežno do poškodb strukture sklepa.

Ker v kolenu ni vse ‘v redu’ tudi v kolkih ne more biti, saj se napačni položaj nadaljuje po celotnem ‘gibalnem sistemu’. To je tako kot pri hiši, ki je zgrajena  na močvirnatem območju brez dobro postavljenih temeljev. Slej ko prej bo stala postrani in ne bo več primerna za bivanje.

Tudi za kolke velja že prej rečeno: Sprva so skoraj nevzdržne bolečine, potem artroza, dokler ni potrebno nekega dne kolka operativno zamenjati in nekaj let pozneje še drugega. Ker je biomehanika popolnoma ‘vržena iz tira’, se to nadaljuje preko hrbtenice, ki je nič drugega kot nadaljevanje sklepov in vodi do ljudske bolezni številka ena: zloglasnim bolečinam v hrbtu in dislokacija(hernija) diska.

Na kratko: naša ‘osnova’, naša stopala, je zaradi nošenja čevljev in s tem pogojenim mirovanjem mišic stopal postala v veliki meri neučinkovita.

Kdor bi se rad gibal zdravo in brez bolečin, bi moral najti pot nazaj k naravnemu gibanju, ponovno aktivirati mišice stopal in hoditi bos tako pogosto, kolikor je mogoče. Pomoč pri temu so naši bosonogi čevlji leguano, ki ponovno dajo stopalu nazaj svobodo gibanja, istočasno pa ščitijo pred umazanijo, kamni ali trni.

Kdor želi bos teči, naj začne s kratkimi razdaljami in primernim tempom. Najprej se morajo mišice, vezi in kite privaditi na nove naloge, preden lahko razvijete polne sposobnosti. V prvih dneh se bodo pojavile tudi bolečine v mišicah(muskelfiber), kar je pa vedno dober znak.

Za vsakega, ki hodi bos, je priporočljivo prakticiranje naravnega načina hoje. Zato vam dajemo v nadaljevanju najpomembnejše informacije glede pravega načina gibanja.

Naravni način hoje

Pri naravni hoji ali teku stopimo najprej na blazinice (sprednji del stopala). Tako lahko stopalni lok prestreže udarec in prevzame funkcijo naravnega blaženja. Šele nato se peta  mehko dotakne tal. Sledi odriv s prsti in ne s celim sprednjim delom stopala. Koleno se iztegne do konca, pri čemer se za kratek čas sprosti celo mišičevje nog. Stopalo zaniha, pri tem se sprosti tudi ahilova tetiva in nato ponovno stopi na blazinice.

Ta način teka lahko zelo dobro opazimo pri šprinterjih, saj se njihova glava pri teku niti malo ne premika gor on dol.

Ko hodite/tečete, si s tem načinom znatno prihranite energijo, ki ste jo do sedaj porabili za premikanje gor in dol.

Poleg tega boste zaradi tesnega kontakta s tlemi znatno hitrejši in bolj vzdržljivi. Hoja in tek bosta tako brez bolečin ali poškodb, v kolikor nimate že od prej kakšne kronične bolezni ali hibe.

Če želite testirati, kako ekonomično oz. naravno hodite, lahko vzamete poln kozarec vode. Ko pri hoji nič več ne polivate, ker vaše telo nič več ne niha gor in dol, potem hodite tako kot je predvidela narava: ekonomično, brez bolečin in poškodb.